.
Es farà del divendres 5 al diumenge 7 de novembre de 2021 a Móra la Nova. Organitzada pel Institut Ramon Muntaner (IRMU) i l’Associació per la Pedra Seca i l’Arquitectura Tradicional (APSAT).
Tota la informació de la “XI Trobada”, inscripció, visites, allotjaments…, el podeu trobar a: http://www.trobadapedraseca.cat/
Aquesta és una trobada on hi participen persones dels territoris de parla catalana que presenten comunicacions sobre treballs fets darrerament. També es visitaran indrets propers amb diverses construccions de pedra seca.
PROGRAMA
Divendres 5 de novembre de 2021
16.00 Recepció
16.30 Inauguració
17.00 Ponència Àmbit 1: Patrimoni: catalogació, paisatge, conservació i llengua: “Valoració dels 10 anys de la Wikipedra, resultats i reptes”
17.30 Comunicacions Àmbit 1
20.30 Tancament Jornada
22.00 Mostra Internacional Cinema Etnogràfic Catalunya: Audiovisuals de pedra seca
Dissabte, 6 de novembre
9.30 Ponència Àmbit 2: Educació formal i no formal: Taula Rodona sobre restauració i aprenentatge
10.00 Pausa Cafè
10.30 Comunicacions àmbit 2
11.00 Visita Forns d’Oli de Ginebre de Riba-roja
14. 00 Dinar a Riba-roja
15.30 Visita Anjubs de la Torre de l’Espanyol
18.00 Visita exposició “Tota pedra fa paret. La pedra seca a Catalunya”
19.00 Ponència Àmbit 3: Arquitectura tradicional. Bones pràctiques d’intervenció: “Aprendre de l’arquitectura anònima de les Gavarres”
19.30 Comunicacions Àmbit 3
20.30 Tancament Jornada
22.00 Concert de Txalaparta
Diumenge, 7 de novembre
10.00 Activitats adreçades a públic infantil
10.30 Cloenda de la Trobada
10.40 Presentació de l’exposició de la pedra seca a Perpinyà
10.50 Presentació llibre X Trobada Pinós
11.00 Taula rodona margers
12.00 Presentació de la XII Trobada, 2023 (Cadaqués)
12.15 Sortida a la Fatarella. Visita a la Fundació el Solà
14.00 Fi
COMUNICACIONS:
ÀMBIT 1: Patrimoni: catalogació, paisatge, conservació i llengua
1 – De la memòria oral a l’anàlisi científic. La representació de les construccions de pedra en sec com una eina d’estudi i de catalogació. Cèlia Mallafrè, Agustí Costa, Sergio Coll, Maria Segura, Anna Boyer, Ferran Modinos.
2 – Construcció dels pous de gel del Camp de Tarragona. Sergio Coll Pla, Agustí Costa Jover, Cèlia Mallafré Balsells
3 – La pedra en sec: una eina de desenvolupament d’oportunitats en un entorn rural. Vint anys d’experiències de la Fundació el Solà. Cèlia Mallafrè Balsells i patronat de la Fundació el Solà.
4 – Inventari de les construccions de pedra seca de Banyeres del Penedès (Baix Penedès). Robert Rovira i Ferré – Drac Verd
5 – Inventari de les construccions de pedra seca de Bellvei (Baix Penedès). Robert Rovira i Ferré – Drac Verd
6 – Catalogació, restauració i difusió del patrimoni de la pedra seca de Cunit (Baix Penedès). Robert Rovira i Ferré – Drac Verd
7 – Problemàtica negativa de la pedra seca a L’Arboç. Robert Rovira i Ferré – Drac Verd
8 – Resum històric sobre els 13 anys del Grup de pedra seca de Castellar de Vallès. Grup de pedra seca de Castellar de Vallès
9 – Les construccions ramaderes de l’entorn del Coll de la Creueta. Joan M. Vives i Teixidó
10 – Les estructures de pedra seca i la geologia del Penedès. Montserrat Travé Vives i Abraham Guillén Villar (Institut d’Estudis Penedesencs)
11 – Arquitectura amb arquitectes o sense? La transformació del paisatge de la pedra en sec a la Terra Alta. Jaume Plans i Maestra.
12 – Estudi sobre una cabana de volta a la Terra Alta. La cabana dels 22 dies. Francesc Xavier Solé Borràs (Amics de l’Arquitectura Popular)
13 – La barraca de Jaume de la Cota de Mont-roig del Camp (Baix Camp, Tarragona). Estudio preliminar y propuestas arqueológicas. Almudena Machhadi Fernández, David Lledó Hernández, Joan Llaberia i Pi, Mireia Bartolomé i Tobías (Estudiants del grau en Arqueologia de la Universitat de Barcelona)
14 – Breu repàs de la trajectòria de 10 anys del Centre d’Interpretació de la Pedra Seca de Torrebesses. Diego Teruel Roca
ÀMBIT 2: Educació formal i no formal
1 – Pedra sobre pedra. Projecte educatiu sobre el patrimoni i la tècnica constructiva de la pedra en sec. Cèlia Mallafrè Balsells i Patronat de la Fundació el Solà
2 – Entenem l’ESCOLA com un agent educatiu estretament vinculat amb l’entorn. Entenem l’ENTORN com el poble, les tradicions, la llengua, el país. Escola Mare de Déu de la Roca de Mont-roig del Camp (Baix Camp)
3 – Els documentals com a eina de difusió. Abraham Guillén Villar(Institut d’Estudis Penedesencs)
ÀMBIT 3: Arquitectura tradicional. Bones pràctiques d’intervenció
1 – El projecte Stonewalls for life al Parc del Garraf. Guillén-Villar, A.1, Traver-Vives, M.1, Valbuena-Ureña, E.2, Varona Prellezo, P.2, Mandarino, A.3, Vigo, A.3, Cevasco, A.3, Garcia-Martínez, D.1 Firpo, M.3
2 – La maleta pedagògica i el circuit experiencial del Mas de Burot a Horta de Sant Joan. Íngrid Bertomeu Cabrera i Maite Hernández Sahagún, antropòlogues d’Ínclita Cultura.
3 – Els forns d’oli de ginebre de Riba-roja d’Ebre: un pla estratègic per a la seva salvaguarda. Íngrid Bertomeu Cabrera i Maite Hernández Sahagún, antropòlogues d’Ínclita Cultura.
4 – El forns d’oli de ginebre en el paisatge. Josep Alió Raduà.
5 – Contribució al catàleg dels pous de gel de la demarcació de Tarragona. Gener Aymamí.
.