48 – El Grup Barracaire de Mont-roig participa a la Setmana de la Pedra Seca (2020)

En el marc de 1a Setmana de la Pedra Seca dels Països Catalans (23 al 29 de novembre de 2020), per commemorar que fa dos anys la UNESCO va declarar “L’art de la pedra seca, coneixements i tècniques” Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat, organitzada per l’entitat COL·LABORAXPAISATGE, un projecte de cooperació de l’ADRINOC (Associació per al Desenvolupament Rural Integral de la Zona Nord-Oriental de Catalunya), i amb la col·laboració amb l’APSAT (Associació per la Pedra Seca i l’Arquitectura Tradicional), el Grup Barracaire de Mont-roig del Camp hi ha participat organitzant una visita educativa a diverses construccions de pedra seca del terme.

L’activitat anava dirigida als alumnes de 4t de primària de l’escola “Mare de Déu de la Roca” (entre 9 i 10 anys) i, en principi, estava prevista per als dies 25, 26 i 27 de novembre, amb grups de 20 nenes i nens cada dia però, degut a les previsions de pluja per als dies 26 i 27, es va considerar convenient fer una única sortida el dimecres 25, al matí, per tota la mainada, separada per grups bombolla de 20 alumnes, guardant les distàncies de seguretat i utilitzant, en tot moment, mascaretes.

Els tres grups van sortir a peu de l’escola i van seguir una ruta circular que els va permetre visitar la barraca del Quimeres, un tram d’una antiga carrerada (a l’antic camí del Pratdip) la barraca del Lluís Font (abans de ca l’Eloia), un conjunt de marges amb escaletes i la barraca del F. Escoda. Els alumnes anaven acompanyats per sis professors i tres membres del “Grup Barracaire de Mont-roig del Camp”, l’Ingrid Adell, el Miquel Anguera i l’Esther Bargalló (vicepresidenta de l’APSAT), que es van encarregar d’explicar l’origen de la pedra seca, els usos i els diferents tipus de construccions bastides amb aquesta tècnica.

Els alumnes ja tenien algunes nocions sobre pedra seca ja que, en dies previs, havien estat treballant el tema a l’escola, així com l’APP de la Pedra Seca i una APP per identificar les plantes. Durant l’excursió prenien notes, feien fotografies de les construccions i de les plantes de l’entorn i enregistraven les explicacions que rebien amb tauletes. I amb tot el material recollit han de fer un herbari digital i un reportatge gràfic o un vídeo.

.